top of page
Search
  • Writer's pictureMaja Obrovac Glisic

Protuupalna prehrana stvarno postoji i znanstveno je utemeljena

Ako ste mislili da je protuupalna prehrana jos jedna od „dijeta“, neki trend, moram vam reci da se varate. I kako kod mene sve dolazi s pricom, ni ova tema nije iznimka.


Prije nekoliko godina sam bila upisala doktorski studij nutricionizma. Nisam ga zavrsila i ne namjeravam jer mi vise „ne treba“. Nekad sam mislila da mi to „treba“ za vecu placu, za reputaciju, da me struka i klijenti vise cijene, za kvalitetniju buducnost, da vise pomognem ljudima svojim znanjima itd. Cestitam zenama koje su ulozile silne napore da zavrse doktorski sudij iz poriva da istrazuju i otkrivaju, no za mene se ipak iskristalizirao neki drugi put. Iz vremena dok sam mislila da mi doktorat „treba“, naucila sam sljedece:

  • Da su svi gornji razlozi o trebanju, price uplasenog uma, nesto sto je moj ego trebao da opstane, a ne moje tijelo i dusa da ispunjeno uce i prenose znanja drugima

  • Da silnim „trebanjem“ jako iscrpljujemo nase #nadbubreznezlijezde i sami smo svoj palikuca podizuci u tijelu upalu (vatru)

  • Da postoji „Dietary Inflammatory Index“ (#dietaryinflammatoryindex ) kao indeks upale koju neka hrana u nama izaziva

  • Da postoji jaka komunikacijska veza izmedju crijeva, jetre i mozga (gut-liver-brain axis, engl) izmedju jajnika, nadbubreznih i stitne zlijezde (ovary-adrenal-thyroid axis) te veza izmedju neuroloskog, hormonskog i imunoloskog sustava (neuro-endocrine-immuno axis) i da svi oni govore istim bioloskim jezikom putem molekula koje nose kemijsku informaciju (#hormoni, #neurotransmiteri, #neuropeptidi, #citokini i njihovi #receptori).

Ja uvijek kazem da svaka emocija (u osnovi kemijska reakcija) ostavlja trag na biologiji (na nasem tijelu, nasim tkivima) dakle razne molekule emocija nose tijelu razlicite informacije. To sam kasnije naucila i dodala popisu upalnih faktora sve emocije koje su povezane sa strahom kao nesto sto doprinosi upali. Iako jos nemaju izmjereni, brojem izrazeni indeks upale, svakako je utjecaj emocija straha na tijelo prisutan. Isto tako su emocije iz ljubavi one koje djeluju, zastitnicki, #protuupalno. No da se s hrane za dusu, kojoj ne mogu pridruziti znanstvenim dokazima poduprt protuupalni indeks, vratim na organsku hranu kojoj mogu.

 

Tim znanstvenika je pred nekoliko godina skupio snage i znanja te su slozenim algoritmom dobili brojeve koji nam govore koliko je neka hrana upalna odnosno protuupalna (#prehrambeniupalniindeks). Nisu naravno testirali svu hranu i nutrijente no neke jesu i to nam uvelike pomaze u rjesavanju kronicne upale niskog intenziteta. Ja sam svojim doktoratom tada htjela istraziti koliko je vremena potrebno da #protuupalnaprehrana popravi markere zdravlja/bolesti kod ljudi s masnom jetrom pod kapom metabolickog sindroma (upalno stanje).


Kada bih ukratko morala reci koja je to hrana protuupalna – rekla bih ona koja u svjezem obliku dolazi u jarkim bojama i aromama – aromaticno mediteransko #zacinskobilje kao sto su #origano, #bosiljak, #majcinadusica, #ruzmarin, ali i #papar, #kurkuma, #dumbir, #cesnjak, kao i cijeli niz povrca i voca obojenih mocnim zutim, narancastim, crvenim, ljubicastim ili plavim pigmentima. Zelena lisnata hrana bogata klorofilom kao i gorka hrana poput rukole ili maslinova ulja, takodjer doprinose gasenju vatre u nama. Kada govorimo o nutrijentima onda su to svakako svi vitamini i minerali koje poznajemo kao antioksidanse, #magnezij, jednostruko i visestruko nezasicene masne kiseline, #vitaminD itd.

S druge strane – prevelik energetski unos hrane opcenito, unos trans-masnih kiselina, i unos makronutrijenata uz nedostatan unos mikronutrijenata te povecan i nekontroliran stres, dodatno potpiruje vatru i upalu niskog intenziteta u organizmu. Ukratko receno, nije cilj prehranom zasititi gladne oci i popuniti zeludac, vec je cilj nahraniti stanice bez izazivanja pozara! Uvijek se zapitajte sto stvarno jedem i unosim ovim obrokom na tanjuru.



O prehrambenom upalnom indeksu (vise pod referencom Shivappa et al. Public Health Nutr. 2014 August; 17(8): 1689–1696. doi:10.1017/S1368980013002115) vrlo cesto govorim svojim klijenticama jer je vodeci uzrok neplodnosti u zena, #sindrompolicisticnihjajnika (#PCOS, skraceno iz engl.), pravo sindrom kod kojeg je poremecena komunikacija izmedju neuro, hormonskog i imunoloskog sustava, u kojem jetra i crijeva ocigledno ne rade svoj posao kako treba ili iz nekog razloga nemaju prostora i uvjete da ga odrade kako treba.

Sindromu policisticnih jajnika specificna pojava je i #inzulinskarezistencija i svi vi koji citate i imate ove dijagnoze, mozda i #metabolickisindrom,mozda dijabetes, znajte da svakako mozete profitirati potrudite li se u vas zivotni stil implementirati protuupalnu prehranu. Nekome ce mozda biti dovoljni impulsi iz ovog clanka, no pozivam sve vas da razmislite o strucnoj pomoci nas #nutricionista kako biste do cilja dosli sto brze i uzivali bolju kvalitetu zivota sto prije. Ja vam ostajem na raspolaganju za komentare/pitanja i u nadi da ce, kao sto se dijabetes u prvoj liniji lijeci prehranom, jednog dana i PCOS u prvoj liniji lijeciti prehranom i k njoj pridruzenom medicinskom terapijom.


LJubim,

mOg


p.s. protuupalni nisu samo neka organska hrana i #emocijeljubavi nego i #hranazadusu poput zasluzenog odmora ili druzenja s dragim ljudima, i neke druge zivotne navike kao sto su umjerena tjelesna aktivnost, relaksiranje, #dubokodisanje, nepusenje i nealkoholiziranje, rani odlazak na pocinak oko 22 sata itd

832 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page